Entre 1899 y 1923 operaban 4 compañías navieras autorizadas para traer inmigrantes japoneses al Perú, pero más tarde se convierten en empresas contratistas, trabajando en conjunto con los empresarios peruanos. Estas compañías fueron:
- Morioka Imin Kaisha (Morioka Emigration Company) (1899 – 1920)
- Meiji Shokumin Kaisha (Meiji Colonization Company) (1907 – 1909)
- Toyo Imin Kaisha (Oriental Inmigration Company) (1910- 1917)
- Kaigai Kogyo Kabushiki Kaisha (Overseas Development Company o "KKKK") (1917- 1923).
Pero ya para 1920 solo una conservó el monopolio de la inmigración: la KKKK, cuando absorbió a Morioka Imin Kaisha. Antes de ello, estas empresas sufrieron una serie de cambios:
- Morioka Imin Kaisha fue acusada de apropiarse ilícitamente las remesas de dinero de los inmigrantes japoneses en el Perú enviados a través de esta compañía hacia Japón. Finalmente, se recuperó del escándalo y pasó a llamarse Morioka Imin Gomei Kaisha y posteriormente se denominó Morioka Imin Kabushiki Goshi Kaisha al fusionarse con Toyo Kisen Kaisha (Oriental Steamship Company) en 1918.
- Meiji Shokumin Kaisha dejó de funcionar en el Perú en 1909 cuando fue acusada de violar las reglas de emigración del Japón, y sus derechos fueron adquiridos por Toyo Imin Kaisha en 1910.
- Toyo Imin Kaisha se unió a la compañía Overseas Development Company, conocida también como Kaigai Kogyo Kabushiki Kaisha o KKKK en 1917.
A partir de 1923 estas empresas contratistas dejaron de funcionar como tal para dedicarse solamente al transporte de inmigrantes libres, es decir, pasajeros, o en este caso, inmigrantes japoneses que llegaban al Perú sin un contrato de trabajo.
Imagen de un itinerario de la compañía naviera Nippon Yusen Kaisha de la colección de Björn Larsson, quien gentilmente me permitió publicarla. Tomada desde su página web Maritime Timetable Images Image of a timetable of the shipping company Nippon Yusen Kaisha from the collection of Björn Larsson, who kindly allowed me to publish it in this blog. Image taken from his website Maritime Timetable Images |
FUENTES:
- MARITIME TIMETABLE IMAGES
http://www.timetableimages.com/maritime/index.htm (en inglés)
- THE SHIP LIST
http://www.theshipslist.com/ships/lines/tkk.htm (en inglés)
- LAUSENT- HERRERA, Isabelle. Pasado y Presente dela Comunidad Japonesa en el Perú
http://ilausent.free.fr/japones/japonesa.PDF
http://www.timetableimages.com/maritime/index.htm (en inglés)
- THE SHIP LIST
http://www.theshipslist.com/ships/lines/tkk.htm (en inglés)
- LAUSENT- HERRERA, Isabelle. Pasado y Presente de
http://ilausent.free.fr/japones/japonesa.PDF
- MORIMOTO, Amelia. Los Inmigrantes Japoneses en el Perú. Lima, UNALM, TEA, 1979.
THE JAPANESE IMMIGRATION COMPANIES IN PERU (PART I)
From 1899 to 1923, there were 4 shipping companies authorized to bring Japanese immigrants to Peru, but later, they turned into employment agencies, operating in collaboration with the Peruvian businessmen.
These companies were:
- Morioka Imin Kaisha (Morioka Emigration Company) (1899 – 1920)
- Meiji Shokumin Kaisha (Meiji Colonization Company) (1907 – 1909)
- Toyo Imin Kaisha (Oriental Inmigration Company) (1910- 1917)
- Kaigai Kogyo Kabushiki Kaisha (Overseas Development Company or "KKKK") (1917- 1923).
However, in 1920 only one company held the monopoly of immigration: the KKKK, when it absorbed Morioka Imin Kaisha.
Previously, these companies underwent a series of changes:
- Morioka Imin Kaisha was accused of apropiation of remittances of the Japanese immigrants in Peru, which were sent to Japan by this company. Finally, this company recovered from this scandal and became to be called Morioka Imin Gomei Kaisha and later, Morioka Imin Kabushiki Goshi Kaisha when merged with Toyo Kisen Kaisha (Oriental Steamship Company) in 1918.
- Meiji Shokumin Kaisha stopped operating in Peru in 1909 when was charged of violating the Japanese immigration rules, and its rights were acquired by Toyo Imin Kaisha in 1910.
- Toyo Imin Kaisha merged with the company Overseas Development Company, knowns as Kaigai Kogyo Kabushiki Kaisha or KKKK in 1917.
Since 1923 these employment agencies stopped operating as such, in order to dedicate only to the transportation of immigrants who travelled by their own, in other words, passengers or Japanese immigrants (in this case) who came to Peru without a contract of employment.
SOURCES:
- MARITIME TIMETABLE IMAGES
http://www.timetableimages.com/maritime/index.htm
- THE SHIP LIST
http://www.theshipslist.com/ships/lines/tkk.htm
http://www.timetableimages.com/maritime/index.htm
- THE SHIP LIST
http://www.theshipslist.com/ships/lines/tkk.htm
- LAUSENT- HERRERA, Isabelle. Pasado y Presente de la Comunidad Japonesa en el Perú. (Past and Present of the Japanese Community in Peru)
- MORIMOTO, Amelia. Los Inmigrantes Japoneses en el Perú. (The Japanese Immigrants in Peru). Lima, UNALM, TEA, 1979.
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